Неділя, 28.04.2024, 00:55
Взаємодопомога вільних людей, дошка оголошень
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Загальна психологія [0]
Клінічна психологія [16]
Вікова психологія [3]
Погода
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
УБС

Интернет реклама УБС
Головна » Файли » Психологія » Клінічна психологія

Дипломна робота "Психофізіологічна характеристика станів організму при зміні біоритмів"
08.11.2009, 23:34

ЗМІСТ

 

ВСТУП...................................................................................................... 3

 

РОЗДІЛ 1. АНАЛІТИЧНИЙ ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРНИХ ДЖЕРЕЛ З ПРОБЛЕМИ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ СТАНІВ ОРГАНІЗМУ ПРИ ЗМІНІ БІОЛОГІЧНИХ РИТМІВ.................................................................................... 6

1.1. Теорії біологічних ритмів.................................................................. 6

1.2. Поняття біологічних ритмів, їх класифікація та особливості............ 18

1.3. Значення та вплив біологічних ритмів на організм людини............. 30

1.4. Становлення біологічних ритмів в онтогенетичному розвиткові людини         39

1.5. Взаємозв'язок конституції тіла людини з біологічними ритмами..... 43

1.6. Хронобіологічна норма і хронотип людини...................................... 45

1.7. Вплив зміни біологічних ритмів на психофізіологічну характеристику станів організму............................................................................................................ 48

 

РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ СТАНІВ ОРГАНІЗМУ СТУДЕНТІВ ПРИ ЗМІНІ БІОЛОГІЧНИХ РИТМІВ.................... 66

2.1. Мета, завдання, гіпотеза, методики дослідження.............................. 66

2.2. Аналіз отриманих результатів............................................................ 69

 

РОЗДІЛ 3. ОРГАНІЗАЦІЯ РЕЖИМУ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ВІДПОЧИНКУ З ВРАХУВАННЯМ БІОЛОГІЧНИХ РИТМІВ...................................................... 75

3.1. Регуляція психічного тонусу............................................................. 75

3.2. Організація трудової діяльності........................................................ 77

3.3. Організація відпочинку...................................................................... 80

3.4. Працездатність і підвищення її ефективності.................................... 85

3.5. Особливості і профілактика стомлення при розумовій діяльності. Оптимізація розумової працездатності.................................................................................. 88

3.6. Регуляція сну...................................................................................... 97

 

ВИСНОВКИ...................................................................................................100

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ..............................................103

 

ДОДАТКИ.....................................................................................................108

 


ВСТУП

 

Актуальність. Всі живі організми, починаючи від найпростіших одноклітинних і кінчаючи такими високоорганізованими, як людина, володіють біологічними ритмами, які виявляються в періодичній зміні життєдіяльності і, як найточніший годинник, відмірюють час. З кожним роком вчені знаходять нові внутрішні ритми. Якщо в 1931 році шведськими ученими Р. Агреном, О. Виландером і Е. Жоресом вперше було доведено існування добового ритму зміни змісту глікогену в печінці і м'язах, то в 60-х роках знайдено вже більше 50-ти біологічних функцій, що мають добову періодичність. В даний час їх налічуються більше ста.

В ході історичного розвитку людина і всі інші живі істоти, що населяють нашу планету, засвоїли певний ритм життя, обумовлений ритмічними змінами геофізичних параметрів середовища, динамікою обмінних процесів. „Біологічний годинник” в організмі є віддзеркаленням добових, сезонних, річних та інших ритмів фізіологічних процесів.

Біоритмологічний підхід до феномена часу як до біологічного параметру і вивчення закономірностей тимчасової організації живих систем відкривають нові можливості для регуляції і управління процесами, що протікають в організмі.

Останнім часом в нашій країні і за рубежем проводяться роботи по дослідженню біоритмів людини, їх взаємозв'язки зі сном і активністю. Управління внутрішніми ритмами людини має важливе значення не тільки для нормалізації сну, але і для усунення ряду захворювань нервової системи, що мають функціональний характер (наприклад, неврозів). Встановлено, що добова зміна внутрішніх ритмів, властивих здоровій людині, при хворобливих станах спотворюються. По характеру спотворень лікарі можуть судити про ряд захворювань на початковій стадії.

Одна з проблем сучасної психофізіології - проблема синхронізації і десинхронізації біоритмів. Десинхронізація біологічних ритмів, яка спостерігається при адаптивних і патологічних процесах, дозволяє встановити, що дослідження біоритмів є важливим методичним прийомом в розв’язанні питань фізіології праці, виявленні патологічного процесу, адаптації людини до змінених геофізичних і соціальних синхронізаторів, вплив зміни біологічних ритмів на психофізіологічну характеристику станів організму.

До цієї проблематики зараз відносять вивчення біологічного годинника (Н.А.Перна, А.Л.Чижевській, Е.Бюннінг, Р.М.Баєвській, Т.Д.Семенова, М.К.Чернишев, Н.А.Агаджанян, Ю.Ашофф, Л.Гласс, М.Мекита ін.). Встановлено, що біо- і нейрофізіологічні коливання мають сезонну періодичність. Показано, що архітектоніка біоритмів є унікальною характеристикою індивіда (А.Д.Слонім, А.П.Голіков, П.І.Голіков, В.А.Матюхин, С.Г.Крівощеков, Н.І.Моїсєєва, В.П.Казначєєв, В.І.Шапошникова та ін.). Дисинхроз (дизритмія) призводить до порушення психологічного стану і властивостей індивідуальності (Г.А.Амінев, В.В.Труськалов, Б.С.Алякрінській, С.І.Степанова, Г.А.Амінев, М.Н.Красильникова, Л.Н.Котлярова, В.І.Макаров,  Н.А.Агаджанян, Н.Н.Шабатура).

А оскільки темпи науково-технічного прогресу зараз набувають стрімкого характеру і пред'являють серйозні вимоги до людини, нам здається, проблема актуальності впливу біоритмів на психо-фізіологчний стан людини є сьогодні дуже важливою. Щоб зберегти фізичне та психічне здоров’я людини, всесторонньо і гармонійно розвивати її фізичні і духовні якості, необхідна не тільки плідна науково-дослідна робота, але і велика просвітницька робота.

Об’єкт дослідження – дві групи студентів, які навчаються у першу та другу зміни.

Предмет дослідження – зміна біологічних ритмів, які негативно впливають на психофізіологічну характеристику станів організму студентів.

Мета, яку ми переслідуватимемо в дипломній роботі – за допомогою огляду наукової літератури та проведення психодіагностичного дослідження виявити вплив зміни біологічних ритмів на психофізіологічну характеристику стану організму людини.

Гіпотезою дослідження являлося припущення про те, що при зміні біологічних ритмів у студентів-першокурсників психофізіологічний стан організму погіршується.

Основними завданнями дослідження є:

1. Психологічний аналіз літературних джерел з даної проблеми.

2. Систематизувати та сформувати методичний апарат дослідження.

3. Дослідити психофізіологічні характеристики станів організму при зміні біологічних ритмів.

При проведенні дослідження ми використовували такі методи як спостереженя та тестування.

Для дослідження психофізіологічної характеристики станів організму студентів при зміні біологічних ритмів ми використовували такі методики: тест для визначення індивідуального біологічного профілю; тест на дослідження хронотипу „Жайворонок”, „Сова” чи „Голуб”?; методика дослідження рівня тривожності Тейлора; методика діагностики рівня невротизації Л.І. Вассермана; методика визначення рівня самопочуття, активності, настрою „САН”.

Етапи дослідження:

1. Підготовчий, на якому відбувалось узагальнення і систематизація літературних джерел, присвячених проблематиці вивчення психофізіологічної характеристики станів організму при зміні біологічних ритмів.

2. Експериментальний етап передбачав проведення емпіричного дослідження серед студентів першого курсу для визначення психофізіологічної характеристики станів організму при зміні біологічних ритмів.

3. Формуючий етап передбачав вироблення наукового узагальнення матеріалу, виокремлення практичної значущості роботи, подання деяких рекомендацій з організації режиму діяльності та відпочинку з врахуванням біологічних ритмів.

Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаної літератури та додатків.

Категорія: Клінічна психологія | Додав: Марат
Переглядів: 13274 | Завантажень: 0 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 4.2/6
Всього коментарів: 5
5 plupyilipoida  
0
test

4 cofillero  
0
Hello

3 Ko6kaKisylj  
0
Наконец-то дождалась!!! Выдвигаемся на отдых всей семьей! На берег черного моря, а шашлык жарим тут <a href ="http://sergeevka.in.ua/">Отдых в Сергеевке на море</a>

2 wessweextjedy  
0
Happy New Year!

1 PhamepNam  
0
banme im bot

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Підтримуємо!
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • КМГО "Взаємодопомога вільних людей"
  • Конвертер валют
    КОНВЕРТЕР ВАЛЮТ
    Курс доллара НБУ курс доллара ПриватБанк курс доллара UniCredit курс доллара Альфа-банк курс доллара ВТБ курс доллара Дельта банк курс доллара Ощадбанк курс доллара Правэкс-Банк курс доллара Райффайзен Банк Аваль курс доллара Укрэксимбанк курс доллара Сбербанк России курс доллара
    КМГО "Взаємодопомога вільних людей" © 2024