Четвер, 02.05.2024, 08:15
Взаємодопомога вільних людей, дошка оголошень
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Загальна психологія [0]
Клінічна психологія [16]
Вікова психологія [3]
Погода
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
УБС

Интернет реклама УБС
Головна » Файли » Психологія » Вікова психологія

Дипломна робота “Психологічні детермінанти та психокорекція страхів у дітей молодшого шкільного віку”
08.11.2009, 21:58

ЗМІСТ

ВСТУП............................................................................................................ 2

 

РОЗДІЛ 1

ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ СТРАХІВ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ........................................................... 6

1.1. Характеристика наукових підходів щодо вивчення поняття страху........... 6

1.1.1. Розвиток категорії «страх» в період античності.............................. 6

1.1.2. Розвиток категорії «страх» в період Нового часу............................ 9

1.1.3. Розвиток категорії «страх» в період німецької класичної та некласичної філософії................................................................................................................. 13

1.1.4. Визначення поняття «страх» в сучасній психологічній науковій  думці      16

1.2. Класифікація страхів................................................................................. 20

1.3. Психологічні детермінанти страху............................................................. 25

1.4. Особливості проявів страхів у дітей молодшого шкільного віку................ 34

Висновок до першого розділу.......................................................................... 37

 

РОЗДІЛ 2

ПСИХОДІАГНОСТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОЯВУ СТРАХІВ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ................................................................ 38

2.1. Методика дослідження особливостей прояву страхів дітей молодшого шкільного віку  38

2.2. Аналіз результатів дослідження................................................................. 42

Висновок до другого розділу........................................................................... 48

 

РОЗДІЛ 3

ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ СТРАХІВ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ................................................................ 49

3.1. Основні прийоми психологічної корекції та профілактики страхів у дітей молодшого шкільного віку................................................................................................. 49

3.2. Програма психологічної корекції страхів дітей молодшого шкільного віку 61

3.2.1. Основний зміст програми психологічної корекції страхів дітей молодшого шкільного віку........................................................................................................... 61

3.2.2. Рекомендації вчителям щодо встановлення сприятливих відносин з учнями, які мають страхи ........................................................................................... 63

3.2.3. Рекомендації щодо психологічної просвіти батьків при роботі із дитячими страхами................................................................................................................. 66

3.3. Аналіз впливу корекційних занять на страхи молодших школярів............ 72

Висновок до третього розділу.......................................................................... 76

 

ВИСНОВКИ.................................................................................................... 77

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ.................................................... 80

 

ДОДАТКИ....................................................................................................... 84


ВСТУП

 

Актуальність теми дослідження. Всебічний розвиток та виховання підростаючої особистості є однією з головних умов побудови демократичного суспільства. Кардинальні зміни в соціокультурній ситуації, що відбуваються в Україні останнім часом, створюють нові умови для виховання кожної дитини особистістю з широким світоглядом, відкритої для сприйняття позитивного досвіду, вільної від психотравм. Молодший шкільний вік є важливим етапом у житті людини, впродовж якого активно формується особистість, відбувається психічний розвиток, який нерідко супроводжується наявністю дитячих страхів. Дитячі страхи, стримуючи пізнавальні потреби дитини, можуть виступати серйозною перешкодою у гармонійному розвитку, заважати повноцінній соціалізації і виступати передумовою невротизації дитини.

Проблема дитячих страхів становить інтерес для психологічної науки, оскільки її розробка є надзвичайно актуальною та важливою для вирішення цілої низки питань практики, зокрема, пов’язаною з успішною адаптацією дитини до суспільства, а також попередженням виникнення в неї невротичних проявів.

Зважаючи на науково – практичне значення проблеми страхів дітей молодшого шкільного віку та на недостатню її розробленість у сучасній психологічній науці, особливо в експериментальному плані, нами і було обрано тему дослідження "Психологічні детермінанти та психокорекція страхів у дітей молодшого шкільного віку”.

Об'єкт дослідження: страхи дітей молодшого шкільного віку та їх психологічна корекція.

Предмет дослідження: психологічні детермінанти та закономірності виникнення страхів, засоби їх попередження та психокорекції у молодших школярів.

Мета дослідження полягала у виявленні психологічних детермінант та закономірностей виникнення страхів у молодших школярів, визначенні їх особливостей, а також обґрунтуванні й апробації засобів їх своєчасної психопрофілактики та психокорекції.

Відповідно до об’єкта, предмета й мети було сформульовано гіпотезу дослідження: позитивні зміни в емоційних станах молодшого школяра, який має страхи, можуть бути досягнуті за умов забезпечення ряду психолого-педагогічних, психопрофілактичних і психокорекційних впливів з урахуванням виду страхів та їх змістовного походження; внутрішніх та зовнішніх детермінант виникнення страхів.

Обрана мета та висунута гіпотеза обумовили такі завдання дослідження:

1. Визначити теоретичні підходи до вивчення феномена страхів та їх особливостей у молодших школярів.

2. Дослідити основні психологічні детермінанти виникнення, особливості та закономірності страхів у молодших школярів.

3. Розробити й апробувати систему психокорекційної роботи з подолання страхів молодших школярів.

4. Розробити рекомендації батькам та педагогам стосовно спілкування з дітьми дошкільного віку.

Теоретико-методологічна основа дослідження. Дослідження феномена страхів безпосередньо пов’язане з вивченням проблеми емоцій, яка  ще недостатньо розроблена у психологічній науці. Деякі аспекти емоційних проявів особистості, що так чи інакше пов’язані з виникненням страхів, досліджувалися у працях Л.Н.Аболіна, П.К.Анохіна, А.М.Ананьєва, Г.М.Бреслава, В.К.Вілюнаса, Б.І.Додонова, О.В.Запорожця, К.Ізарда,  Є.П.Ільїна та ін.  Розкриття соціально – філософського аспекту проблематики страхів стало предметом дослідження В.А.Андрусенко, А.О.Прохорова, С.С.Сизова та ін. Вивченню проблеми страхів присвячено велику кількість досліджень зарубіжних психологів (Д.Бретт, О.Кондаш, Д.Лейн, Р.Мей, Е.Міллер, Б.Філліпс, Л.Херсов та ін.). Переважна кількість психологічних досліджень, що присвячені проблемі страхів, зосереджені на вивченні їх вікових особливостей у дітей (О.І.Захаров, Н.В.Карпенко, Є.В.Лісіна, Н.Ю.Максимова, К.Л.Мілютіна, Є.В.Новикова, М.В.Осоріна, О.М.Прихожан  та ін.).

Методи дослідження. Для розв’язання поставлених завдань і перевірки гіпотези нами було застосовано загальнонаукові методи теоретичного та емпіричного дослідження, зокрема такі, як теоретичний аналіз та систематизація наукових літературних джерел, порівняння та узагальнення даних. Прикладна частина дослідження виконувалась із застосуванням психологічного експерименту, спостереження, бесід, анкетування, тестування, психодіагностичних проективних методик, методів математичної статистики.

Експериментальна база дослідження. Дослідження особливостей проявів страхів дітей молодшого шкільного віку проводилося на базі 2-А та 2-Б класу ЗОШ № 26 протягом березня-квітня 2008 року. Для проведення психодіагностичного та психокорекційного дослідження нами була сформована експериментальна група у кількості 50 осіб (28 дівчаток та 22 хлопчики) віком від 6 до 7 років.

Надійність та вірогідність дослідження забезпечена методологічним обґрунтуванням вихідних теоретичних положень, використанням комплексу взаємодоповнюючих методів дослідження, адекватних об’єкту, предмету, меті та завданням дослідження, репрезентативністю вибірки, поєднанням кількісного та якісного аналізу отриманих емпіричних даних, а також методів математичної статистики. 

Теоретична значущість роботи полягає в тому, що теоретично й експериментально вивчено основні детермінанти виникнення страхів у молодших школярів, виділено провідні страхи у молодших школярів та засади психопрофілактичної і психокорекційної роботи зі страхами у дітей молодшого шкільного віку.

Практична значущість дослідження полягає у тому, що запропонований психологічний тренінг та вправи щодо попередження та подолання шкільних страхів у молодших школярів  може бути використаний шкільними психологами.

Структура дослідження. Робота складається із вступу, трьох розділів, висновків, списку використаної літератури (61 джерело) та додатків та розміщена на 83 аркушах друкованого тексту.

Категорія: Вікова психологія | Додав: Марат
Переглядів: 5255 | Завантажень: 0 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 4
3 оксана  
0
как скачать

4 xtkjdtr  
0
За консультацією щодо отримання даної роботи звертайтесь за телефоном 066 112 47 80

1 псих  
0
Как скачать!!!!

2 xtkjdtr  
0
За консультацією щодо отримання даної роботи звертайтесь за телефоном 066 112 47 80

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Підтримуємо!
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • КМГО "Взаємодопомога вільних людей"
  • Конвертер валют
    КОНВЕРТЕР ВАЛЮТ
    Курс доллара НБУ курс доллара ПриватБанк курс доллара UniCredit курс доллара Альфа-банк курс доллара ВТБ курс доллара Дельта банк курс доллара Ощадбанк курс доллара Правэкс-Банк курс доллара Райффайзен Банк Аваль курс доллара Укрэксимбанк курс доллара Сбербанк России курс доллара
    КМГО "Взаємодопомога вільних людей" © 2024