Зміст
Вступ.............................................................................................. ....2
1.Завдання, організація діяльності та
система Служби безпеки України......... 4
2. Повноваження Служби безпеки України...................................................10
3. Кадри Служби безпеки України, їх
правовий та соціальний захист..............19
4 . Контроль і нагляд за діяльністю
Служби безпеки України..........................22
Висновок................................................................................................24
Список використаної
літератури...................................................................27
Вступ
Після проголошення незалежності України відразу постало
питання про необхідність реформи колишньої союзно-республіканської системи
органів державної безпеки. 20 вересня 1991 року Верховною Радою України було
прийнято постанову „Про створення Служби національної безпеки України”. Цією ж
постановою було ліквідовано Комітет державної безпеки УРСР.
У стислі терміни вирішувалися питання щодо формування
нових підрозділів, їх кадрового наповнення професійно підготовленими, відданими
справі побудови незалежної України співробітниками, створення
нормативно-правової бази. 25 березня 1992 року Верховна Рада ухвалила Закон
„Про Службу безпеки України”, який став ще одним підтвердженням непорушності
курсу на побудову правової, демократичної держави. Співробітники молодої
української спецслужби, на відміну від своїх попередників, дістали змогу діяти,
спираючись на чітку правову основу - закони України „Про Службу безпеки
України”, „Про оперативно-розшукову діяльність”, „Про організаційно-правові
основи боротьби з організованою злочинністю”, „Про державну таємницю”, „Про
боротьбу з корупцією” та інші.
Усвідомлюючи нові внутрішньо- та зовнішньополітичні
реалії, які склалися в Україні у зв’язку з проголошенням її незалежності,
прагнення увійти до спільноти цивілізованих демократичних країн і посісти гідне
місце на міжнародній арені, Служба безпеки рішуче відмовилась від глобального
та всеохоплюючого підходу у своїй діяльності, використання образу головного
противника чи ворога, нецивілізованих і негуманних методів роботи. З перших
днів свого існування Служба безпеки України активно сприяла керівництву країни
у вирішенні надзвичайно важливих проблем на пріоритетних напрямах державного
будівництва, з кожним роком нарощуючи свій потенціал та гнучко реагуючи на
зміни обстановки.
Сьогодні СБ України здатна у повному обсязі вирішувати
всі завдання, які визначені Законом України „Про Службу безпеки України” та
ставляться вищим керівництвом держави. При цьому головний акцент робиться на
найпріоритетніших, найважливіших завданнях, притаманних саме спецслужбі. Таких,
які, окрім органів безпеки, ніхто не вирішить.
Серед них - захист державного суверенітету,
конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного,
науково-технічного, оборонного потенціалу України, законних інтересів держави
та прав громадян від розвідувальної діяльності іноземних спецслужб, підривних
посягань з боку окремих організацій та осіб. Виконується цілеспрямована робота
щодо запобігання, виявлення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства,
тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління,
економіки та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу
життєво важливим інтересам України.
Найважливішими напрямками діяльності СБ України були і є
розвідка та контррозвідка. Інша річ, що змінюються підходи до здійснення цієї
роботи, вносяться певні корективи, враховуються зміни, що відбуваються у світі,
в сфері міждержавних стосунків. Українська спецслужба відмовляється від
„тотального” принципу застосування контррозвідувального пошуку, впроваджується
диференційований підхід до організації протидії конкретним іноземним
спецслужбам. Позиція Служби безпеки України в новій історичній добі ґрунтується
на засадах підпорядкованості контррозвідувальних заходів нормам чинного
законодавства, захисту на цій основі прав і свобод громадян, інтересів
суспільства і держави як на території України, так і за її межами специфічними
засобами і методами спецслужби.
Згідно з законом здійснюється інформаційно-аналітична
діяльність з метою сприяння керівництву України в реалізації зовнішньо- та
внутрішньополітичного курсу в напрямку розбудови держави, зміцнення її
обороноздатності й економічного потенціалу, розширення міжнародного
співробітництва. Інформаційно-аналітичне забезпечення вищих і місцевих органів
державної влади України є одним із пріоритетних напрямів діяльності Служби
безпеки. Оцінки, пропозиції і прогнози аналітиків СБУ стали важливою складовою
частиною системи інформаційно-інтелектуальної підтримки державних рішень, а
також основою відомчої системи виявлення та протидії внутрішнім і зовнішнім
загрозам національній безпеці. І найвищою оцінкою для аналітиків СБ України, і
усієї Служби в цілому, є те, що напрацьовані ними дані реалізовуються, з їх
використанням на державному рівні приймаються відповідні рішення.
Служба безпеки згідно зі своєю компетенцією протидіє
розкраданню державного або колективного майна в особливо великих розмірах,
викраденню чи протиправному використанню бюджетних коштів, здійснює
контррозвідувальну роботу у фінансовій та кредитно-банківських системах, у
сферах приватизації, зовнішньоекономічної діяльності.
Служба безпеки з перших днів створення надавала також
одного з першочергових значень боротьбі з тероризмом. У багатьох країнах світу
ця проблема вже потіснила інші й вийшла на перший план. Саме завдяки вжитим
запобіжним та профілактичним заходам в Україні не було масштабних та серйозних
проявів тероризму.
Скоординовані керівництвом країни заходи правоохоронних
органів, у тому числі Служби безпеки, у боротьбі зі злочинністю дали змогу на
деяких пріоритетних напрямах припинити або локалізувати протиправну діяльність
кримінальних угруповань. Перед спецпідрозділами по боротьбі з корупцією і
організованою злочинністю стоїть завдання діяти ефективніше, особливо проти
стійких груп, які чинять злочини на міжрегіональному і міжнародному рівнях.
Для успішного проведення таких операцій налагоджено міцні контакти з
Інтерполом, зарубіжними правоохоронними органами. Виходячи з глобальності цих
проблем, сьогодні ті чи інші питання вирішуються у тісному контакті зі
спеціальними службами іноземних держав.
|