ВСТУП……………………………………...........................……………………….4-10
РОЗДІЛ 1. ТЕОРІЯ ПРИВАТИЗАЦІЇ …………............…………………………….10
1.1. Зміст приватизації …………… ……......……………………………10-16
РОЗДІЛ 2. ПОНЯТТЯ ТА ГОЛОВНІ ЦІЛІ ПРИВАТИЗАЦІЇ
ДЕРЖАВНОГО ТА КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА ……………………………………..…….........…....17
2.1.Юридична природа
приватизації державного і
комунального
……………………………………………………………………….........….17-27
2.2.Характеристика приватизації державного
майна…………….…..…27-28
2.3.Характеристика риватизації комунального майна …………..…....28-29
2.4.Об”єкти приватизації державного
та комунального майна ….…..29-30
2.5.Суб”єкти приватизації державного та комунального майна….....30-39
2.6.Приватизаційний
процес………………………………………….....…39-43
2.7.Способи приватизації
………………………………………….....……43-47
2.8.Договірні відносини приватизації
…………………………....………47-57
2.9.Етапи приватизації
………………………………………….....….……57-61
2.10.Попередні висновки приватизації
…………...…………....………..62-71
2.11.Відповідальність за порушення
законордавства про приватизацію
державного та комунального майна
………………………………….71-77
РОЗДІЛ 3. ПОРІВНЯЛЬНА
ХАРАКТЕРИСТИКАПРИВАТИЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОГО І КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА …………………………....................................….78
3.1. Перспективи приватизації
державного і комунального майна…78-83
ВИСНОВОК……………………….………………………........................………83-86
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………..........………………85-88
ДОДАТКИ…………………………………………………………….......………….90-92
ВСТУП
Ринкова економіка на Україні набирає все велику силу; разом з нею
набирає силу і конкуренція як основний механізм регулювання
господарського процесу. Конкурентоспроможність підприємству, акціонерному
суспільству, будь-якому іншому господарюючому суб'єкту може забезпечити тільки
правильна організація виробничої діяльності, управління рухом фінансових
ресурсів і капіталу, що знаходиться в їх розпорядженні. Кінцевою метою
діяльності будь-якого підприємства є досягнення найвищих фінансових
результатів, підвищення ефективності виробництва, краще використання
матеріальних, трудових і фінансових резервів, виявлення наявних недоліків в
роботі з метою своєчасного їх усунення.
Важлива роль в рішенні цих задач належить економічному аналізу
господарської діяльності підприємств і об'єднань, сприяючому виявленню і
використанню внутрішніх резервів виробництва.
Крім того, в даний час, важливої ролі в рішенні завдань підприємства набуває зміна форми
власності, зокрема, роздержавлення і приватизація державних підприємств.
Доцільність такого перетворення техніко-економічно обґрунтовується, визначаються найближчі
наслідки і перспективи розвитку акціонерних форм власності, потенційні можливості
впливати на попит і пропозицію ринку, підраховуються витрати виробництва і
прибуток.
Для
проведення даної роботи необхідно: дати коротку характеристику
підприємства,державне та комунальне ,майно та приватизація, проаналізувати
основні техніко - економічні
показники комунального підприємства.
Згідно ГК [6,с.32 ] підприємство - це самостійний
суб’єкт господарювання ,створений
компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування або
іншими суб’єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом
систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної ,
іншої господарської діяльності в порядку
,передбаченому законом .Державне
підприємство - утворюється компетентним органом державної власності , як правило,без поділу її на частки, і входить до сфери його
управління. Комунальне підприємство
утворюється компетентним органом
місцевого самоврядування в
розпорядчому порядку на базі відокремленої частини
комунальної власності і входять до сфери його управління. Майно комунального підприємства перебуває у комунальній власності і
закріплюється за такими підприємствами
на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або
на праві оперативного управління. Майно підприємства становлять
виробничі і невиробничі фонди ,а також
інші цінності,вартість яких
відображається в самостійному балансі підприємства. Джерелами формування майна підприємства є грошові
та матеріальні внески засновників
,доходи , одержані від реалізації продукції ,послуг,інших видів господарської діяльності доходи від
цінних паперів ;капітальні вкладення і дотації з бюджетів;майно ,придбане в
інших суб’єктів господарювання,організацій та громадян у встановленому
законодавством порядку інші джерела ,не захороненні законодавством
України.
На основі
проведеного аналізу необхідно дати оцінку роботи підприємства, виявити і
врахувати недоліки виробничо-господарської діяльності підприємств.
Найважливішим
направленнями ринкової економіки України є підтримка підприємництва, роздержавлення,
приватизація і розвиток конкуренції. В зв'язку з цим, в умовах переходу
України до багатоукладної економіки, було потрібно перетворення державної
власності на основі її приватизації і роздержавлення, що з'явилося важливою
умовою формування ринку. У цих умовах складається необхідність зрозуміти і
проаналізувати процеси приватизації, що проходили в Україні, виявити завдання і
особливості української приватизації, її проблеми, перспективи і допущені
помилки.
Економічна реформа в Україні (структурна, цінова, фінансова), проводиться в
кожній сфері як би в різних тимчасових потоках, з різною швидкістю і
інтенсивністю. Приватизація державного і муніципального майна що є серцевиною
економічної реформи, проходила швидко, послідовно і стала (разом з
лібералізацією цін) найвідчутнішим проявом змін в економіці.
Аналіз теорії і практики приватизаційного процесу займає все більш важливе
місце у вітчизняній економічній науці. Це обумовлено трьома причинами.
По-перше, необхідністю осмислення різних країн змін, що відбуваються в
економіках, при переході від адміністративно-командної до ринкової економіки;
по-друге, постійною увагою українських дослідників до проблем розвитку відносин
власності; по-третє, використанням «карти» приватизації в гострій політичній
полеміці і залученням всього населення в процес обговорення її ходу і
результатів.
У теорії приватизації і узагальненні її практики зберігається безліч
дискусійних і невирішених проблем як методологічного, так і прикладного
характеру. Більш того, в умовах переходу України до ринкової економіки
з'являються нові моменти, що мають важливе значення для подальшого розгортання
приватизаційного процесу.
Слід мати на увазі, що дотепер по-різному трактуючи навіть саме поняття
«приватизація», його співвідношення з категоріями «приватна власність»,
«роздержавлення». Особливо гострі дискусії про місце приватизації в економічній
реформі; про черговість або одночасність приватизації, лібералізації цін і
структурної перебудови; про цілі приватизації; нарешті, про поєднання
економічної ефективності і соціальної справедливості, платності і
безкоштовності у використовуваних моделях приватизації. Самостійними проблемами
залишаються критерії вибору способу приватизації, визначення її темпів, пріоритетів.
Аналіз організації приватизаційного процесу в українській економіці показує
ряд властивих їй рис, що носять як позитивний, так і негативний характер.
Основними негативними рисами є наступні:
1. Одноманітність способів приватизації для підприємств різних галузей, що
об'єднуються по величині вартості основних фондів і чисельності трудових
колективів. Галузеві особливості приватизації були зведені до порядку
узгодження планів приватизації підприємств з міністерствами (відомствами) і
обмеженню акціонування першим варіантом з випуском « золотої акції ».
2. Ігнорування регіональних особливостей приватизації. Відмінності в темпах
і способах приватизації в регіонах були обумовлені швидше діями місцевих
властей, що виходять за рамки своєї компетентності.
3. Переважно безкоштовний (або за символічну платню) спосіб передачі
власності. Його організаційна форма - введення системи приватизаційних чеків на
пред'явника.
4. Адміністративне встановлення високих «завдань» по термінах і об'ємах
приватизації.
Позаекономічне примушення в процесі приватизації утворило появу проблем, не
вирішених в рамках її початкового етапу. Серед них - порядок використання і
фінансування об'єктів соціально-культурного значення, умови закріплення і
продажу користувачам земельних ділянок і нерухомості.
Багато елементів приватизаційного механізму початкового етапу зберігаються
і в моделі після чекової приватизації. Це - перелік і критерії застосування
способів приватизації, списки пріоритетних сфер приватизації, функції державних
органів. Основна ж відмінність полягає в переході до грошової приватизації і
інвестиційних конкурсів.
Вироблення загальної стратегії приватизаційних заходів стало початковим
пунктом для конкретних вирішень про способи, темп, черговість приватизації і
методи оцінки майна.
Процес приватизації потребує підтримки на двох рівнях: всього суспільства і
трудового колективу конкретного підприємства. Недостатня пропаганда ідей
приватизації привела до того, що у значної частини як фахівців, так і населення
в цілому сформувався негативний образ приватизаційного процесу. Хоча в діючій
моделі приватизації преважали способи, формально орієнтовані на зрівняльну
справедливість («чекова приватизація»).
Розгляд проблем, пов'язаних з механізмом і підсумками чекових аукціонів,
зберігає свою актуальність тому, що для грошових аукціонів з продажу акцій
реорганізованих підприємств пропонується аналогічний порядок проведення. Крім
того, курс акцій, встановлений на чекових аукціонах, є базою для курсу грошових
аукціонів і вторинного ринку акцій. Цінні папери приватизованих підприємств в
цілому достатньо надійні, проте в даний час все ж таки низько прибуткові і
малоліквідні.
Завершення початкового етапу
приватизації в Україні (так званої «чекової приватизації») вимагає оцінки його
підсумків і виявлення особливостей. Перехід до нового «інвестиційно-грошового»
етапу приватизації потребує прогнозу постприватизаційного розвитку підприємств.
Мета дослідження: проаналізувати і
узагальнити накопичений досвід приватизації, розглянути перспективи приватизації
в Україні.
Завдання дослідження:
·
визначити
економічний зміст процесу приватизації;
·
провести
порівняльний аналіз моделей, форм і способів здійснення приватизації;
вивчити основні підходи,
концепції і етапи приватизації;
Категорія: Господарське право | Додав: Марат
|