Нагляд та контроль за додержання законодавства про працю України
ЗМІСТ
Вступ.................................................................................................................................
4
Розділ 1 Державний нагляд і контроль за
додержанням трудового законодавства.............. 8
1.1
Поняття та загальна характеристика нагляду і контролю за додержанням
законодавства про працю, охорону здоров’я на виробництві.............................................................................................. 8
1.2.
Основні види нагляду і контролю за додержанням трудового законодавства............................12
Розділ
2 Система органів нагляду та контролю в Україні.......................................................
13
2.1. Система органів нагляду і контролю за додержанням
законодавства про працю й охорону здоров'я підприємствами України: структура і
функції.............................................................................. 13
2.2. Державний департамент нагляду за
додержанням законодавства про працю.............................22
2.3. Державна інспекція охорони праці Комітету
України по нагляду за охороною праці.....................28
2.4. Порядок організації державного нагляду за
охороною праці в системі Держнаглядохоронпраці................................................................................................ 41
2.5. Державний комітет по нагляду за охороною
праці................................................................. 50
2.6. Державний нагляд за ядерною та радіаційною
безпекою....................................................... 61
2.7. Органи державного пожежного нагляду............................................................................... 63
2.8. Органи державного санітарно-епідеміологічного
нагляду........................................................ 66
Розділ
3 Громадський нагляд і контроль та діяльність профспілок у сфері додержання трудового законодавства.................................................................................................... 69
Висновок ............................................................................................................................. 84
Список
використаних джерел...................................................................................................
86
Список умовних скорочень
КЗПП – Кодекс законів про працю
ГК – Господарський кодекс
ЦК – Цивільний кодекс
ВВР - Відомості
Верховної Ради
ВСТУП
Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю
є особливою правозастосувальною діяльністю спеціально уповноважених органів,
спрямованою на захист трудових прав людини.
Наглядова і
контрольна діяльність має спільні цілі та завдання. Водночас відмінність
полягає в компетенції, функціях, у методах виявлення порушень і способах
реагування на них. Норми про нагляд і контроль за додержанням законодавства про
працю містяться в главі XVIII КЗпП України, а також у спеціальних
нормативно-правових актах.
Суб'єктами правовідносин щодо наглядової діяльності є власники або
уповноважені ними органи підприємств, установ, організацій, незалежно від
форми власності та господарювання, та спеціально уповноважені органи державної
виконавчої влади, наділені такими повноваженнями, як можливість давати
власникам (уповноваженим ними органам) вказівки про усунення виявлених порушень,
невиконання яких тягне за собою матеріальну, дисциплінарну, адміністративну, а
в деяких випадках і кримінальну відповідальність. Загальність нагляду і
контролю полягає в тому, що нагляд і контроль поширюються на усі підприємства
незалежно від форми власності та виду господарювання.
Стан підпорядкованості, в якому перебувають суб'єкти правовідносин з
нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, є характерним для
адміністративно-правових відносин. Правовідносини з нагляду і контролю за
додержанням законодавства про працю та охорону здоров'я на виробництві виникають
не за згодою сторін (що характерно для трудових правовідносин), вони можуть
виникати і всупереч бажанню другої сторони. Про адміністративно-правовий
характер правовідносин з нагляду і контролю за додержанням законодавства про
працю свідчить і зміст цих правовідносин, який полягає в тому, що наглядовий
орган може дати власникові підприємства, установи, організації (уповноваженому
ним органу) від імені держави владні розпорядження, які той повинен безумовно
виконати, а у разі порушення законодавства про працю та охорону здоров'я на
виробництві цей орган може застосувати заходи адміністративного стягнення.
Таким чином, слід зазначити, що правовідносини з нагляду і контролю за
додержанням законодавства про працю і про охорону праці на виробництві є
адміністративно-правовими і щодо трудових правовідносин виступають як зовнішні.
Виняток становлять лише правовідносини з громадського контролю за додержанням
трудового законодавства, оскільки його суб'єктами є власник підприємства,
установи, організації і трудові колективи через вибраних ними уповноважених
(ст. 46 Закону України "Про охорону праці"), а також професійні
спілки, їх об'єднання при здійсненні громадського контролю за додержанням
законодавства про працю (ст. 21, 38 та ін. Закону України "Про професійні
спілки, їх права та гарантії діяльності").
Аналіз законодавства і практики його застосування дає можливість виявити
такі види нагляду і контролю: державний (включаючи прокурорський, судовий) і
громадський.
За змістом такої діяльності у сфері праці можна виділити: 1) загальний
нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю; 2) нагляд і контроль
за охороною праці.
Нагляд і контроль за додержанням трудового законодавства, у свою чергу,
здійснюються у двох сферах регулювання суспільно-трудових відносин: сфері
встановлення умов праці й сфері застосування встановлених умов праці.
Підвищення нині ролі колективно-договірного й індивідуально-договірного
регулювання трудових відносин посилює значення нагляду і контролю за додержанням
законодавства про працю при встановленні умов праці.
Інститут нагляду і контролю недостатньо досліджений. Має місце недостатня
кількість фундаментальних праць науковців щодо даного інституту трудового
права.
Дослідженням даних понять займалися:
Коняхин Л.Г., який визначає нагляд і контроль як різні форми
перевірочної діяльності уповноважених на те певних державних або громадських
органів; Колпаков В.К. визначає нагляд як здійснення спеціальними державними
структурами цільового спостереження за додержанням виконавчо-розпорядчими
органами, підприємствами, установами й організаціями та громадянами правил,
передбачених нормативними актами, а контроль як найбільш поширений і дійовий
засіб забезпечення законності, сутність якого полягає в тому, що суб'єкт
контролю здійснює облік і перевірку того, як контрольований об'єкт виконує покладені
на нього завдання і реалізує свої функції; Болотіна Н.Б. вказує, що нагляд і
контроль за додержанням законодавства про працю є особливою правозастосувальною
діяльністю спеціально уповноважених органів, спрямованою на захист трудових
прав людини, і зазначає - суттєвою рисою наглядової і контрольної діяльності є
те, що спеціально уповноважені органи та інспекції, які здійснюють нагляд і
контроль за додержанням законодавства про працю, не залежать у своїй діяльності
від власника або уповноваженого ним органу, чим забезпечується об'єктивність
рішень, що виносяться наглядовими і контролюючими органами.
Актуальність
даної теми полягає в тому, що в науковій юридичній літературі
питання щодо нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю не достатньо
розроблені, відчувається відсутність фундаментальних праць по даній темі,
суперечність різних нормативних положень, їх невідповідність одне одному, тому
дана робота проводить загальний огляд законодавства, локальної нормотвотрчості
та позитивного досвіду, що склався в нашій державі.
Об’єкт. Об’єктом
дослідження є забезпечення законодавством України нагляду та контролю за
додержанням законодавства про працю,
порядок та умови забезпечення безпечних умов праці.
Предмет. Предметом дослідження структури,
компетенції органів та законодавство, яке забезпечує нагляд та контроль за
додержанням законодавства про працю.
Метою дослідження є: на основі аналізу чинного законодавства та практики
дослідити правовий інститут нагляду і контролю та його види (державний та
громадський контроль); визначити компетенцію органів які здійснюють нагляд і
контроль за
додержання законодавства про працю
України, виявити недоліки їх діяльності.
|